Spioneren
Spionage maakt gebruik van spionnen om de nederzettingen van andere spelers te bespioneren. Dit staat je toe om informatie te verzamelen over gebouwen, grondstoffen en de eenheden van de nederzetting. Dit kan het plannen van een aanval makkelijker maken. De speler heeft de keuze tussen een normale spionage aanval en de langzamere maar onzichtbare sluipende spionage.
Start spionage
Als een speler een aanval begint kan hij kiezen tussen twee typen (normaal en sluipend). Normale spionage kan worden gestart via het normale aanvalscommando. Sluipende spionage kan worden gestart via een speciale knop.
Als een speler besluit een normale spionage te starten is de tegenstander meteen zichtbaar. Verder krijgt de aangevallen speler rapporten, net als bij een normale aanval.
Als een speler besluit sluipende spionage toe te passen is de aanval onzichtbaar voor de tegenstander. Dit betekend dat hij geen informatie krijgt over wanneer de spionnen aankomen en nooit een rapport ontvangt. Omdat de spion heel voorzichtig moet zijn zal zijn verplaatsing snelheid duidelijk langzamer zijn op de kaart.
Berekening
Tijdens een spionage aanval word de aanvalsratio tussen aanvallende en verdedigende spionnen berekend. Van die waarde word de hoeveelheid overlevende troepen berekend. De verdediger verliest nooit eenheden. Na afloop keren alle troepen terug naar hun eigen nederzetting. Het spionage type en de hoeveelheid overlevende aanvallende spionnen bepaalt de informatie die de speler ontvangt.
Overwin
Na een gevecht wordt de informatie die de aanvallende speler ontvangt nagekeken. Daarbij zijn de volgende spionagetypes relevant:
Tijdens een normale spionage aanval kunnen spionnen de volgende informatie ontvangen:
• Vijandelijke troepen en moraal
• Vijandelijke grondstoffen
• Gebouwen en hun uitbreidingsniveau's
• Troepen buiten de nederzetting
Tijdens een sluipende spionage aanval is de volgende informatie beschikbaar:
• Vijandelijke troepen en moraal
• Vijandelijke grondstoffen
• Gebouwen en hun uitbreidingsniveau's